AAL срещу DAL (AMERICAN AIRLINES срещу DELTA AIRLINES) - EuroFinance

AAL срещу DAL (AMERICAN AIRLINES срещу DELTA AIRLINES)

article1

 

Днес ще направим едно много интересно сравнение между две сходни акции. От една страна имаме American Airlines Group (EF MT5 код: #AAL), а от друга – Delta Airlines (EF MT5 код: #DAL). И двете компании оперират в един и същи сектор и в една и съща индустрия, а именно авиолинии. Единствената разлика е, че Delta оперира и в сферата на въздушното карго, освен в гражданската авиация.

Макар сектора на авиацията да не е от най-проспериращите и с най-много потенциал, поради редица причини, най-вече високите и непредвидими разходи, тези две компании представляват добра възможност за покупка, както по отделно, така и като арбитраж една с друга.

Нека първо да разгледаме корелационния модел. Това, което трябва да знаем, е, че Delta се търгува на борсата от 2007г., а American от 2014г. От 2014г. насам видимо двете се търгуват в изключително силна корелация близка до единица, което е 100% припокриване. Към текущия момент #AAL се търгува на цени от $35/акция, докато #DAL се намира на нива от $51/акция. Това прави приблизително $16 разлика между цените на двете компании. Исторически средната раздалеченост между двете е около $7.5, като през повечето време (включително целия период от 2016г. до 2018г.) разликата между цените на двете компании е под $5.

Източник: Блумбърг

Видимо, от края на първото тримесечие на миналата година корелацията не просто се нарушава, а става почти -1, което е почти 100% обърната графика, като ценовият спред достига максималното си историческо раздалечаване в края на миналата година, когато акциите на двете компании за кратко се раздалечават до $22.50, което е точно три стандартни отклонения или, иначе казано, три пъти по-голямо раздалечаване от средното.

От началото на тази година корелацията между двете компании започва да се възстановява, затова нека да разгледаме и някои от основните фундаментални параметри.

В таблицата по-долу може да видите сравнение между основните показатели и за двете компании, като в черно са удебелени стойностите, които са или по-добри за съответната компания, или показват повече потенциал пред компанията на база дадения параметър.

Видимо, акциите на American Airlines са се понижили с повече през последната година, което дава сигнал за значително по-голям потенциал при покупка на акцията, като капитализацията на компанията е двойно по-малка от тази на Delta. Тук има едно условие. А именно, че ако това понижение е породено от проблеми с компанията или негативни финансови отчети, компанията въпреки по-изгодните си нива, не е за препоръчване. Но в този случай, ясно виждаме, че American бележи стабилни приходи и печалби, като печалбата на акция е повече от два пъти тази на Delta.

Съотношението цена/печалба е много добро и при двете компании, като това също може да се отчете като допълнителна причина да смятаме, че акциите на American следва да се повишат и то с доста по-бързи темпове, наваксвайки целия спад, който поражда голямата разлика в корелационния модел.

От своя страна, от инвестиционна гледна точка, Delta може да е по-добрият избор за търсещите доходност, тъй като тя изплаща по-голям дивидент, като също така е по-сигурната компания, базирайки се на цифрите, както и това, че тя изключително агресивно изкупува обратно свои акции, което е силно позитивен сигнал за всяка компания, тъй като това е характерно само за компании които имат големи излишъци. Обикновено когато една компания, не се представя добре финансово и има трудности, тя прави точно обратното.

American има близо три пъти повече наличен кеш, което дава възможност компанията да бъде както стабилна, така и да поеме повече риск в следващите си инвестиции, което по-рязко да увеличи и приходите, съответно печалбите. Да не забравя обаче, че въпреки видимо по-малкото парични средства, с които разполага Delta, тя редовно изкупува обратно свои акции (около 20 млн. акции на година), за което именно се използват тези средства.

От гледна точка на „късите“ експозиции, също виждаме, че при American те са повече от два пъти и над 6% от акциите в обращение, което дава значително по-голям потенциал за акциите на American, в случай на затваряне на част от „късите“ позиции.

Не на последно място, Delta има и по-дълга история на пазарите, като разликата между първичните публични предлагания на двете компании е 7г. Това, освен в полза на стабилността на Delta, е и в полза на по-несигурната, но и по-перспективна, компания (American), тъй като тя е все още сравнително нова на борсата и тепърва инвеститорите ще свикват с нея. Да не забравяме, че капитализацията и на двете е изключително ниска в сравнение с приходите и е много вероятно в бъдеще тези компании да са далеч над $100 млрд.

Среднодневният обем на търговията и за двете е относително еднакъв. И двете имат позитивни последни отчети, над очакванията на анализаторите, като при American изненадата е с 1 цент повече. American е и по-волатилната от двете, което си личи по Beta коефициента, който е с 50% по-висок.

След като се запознахме със ситуацията и основните фундаментални данни, нека да видим, как можем да се възползваме от двете компании.

На първо място можем да се опитаме да изтъргуваме арбитража и нарушения корелационен модел, като купим акции на American и продадем еквивалентните като експозиция акции на Delta, в търсене на сливане на спреда към исторически стандартното отклонение.

Второто, което можем да направим, е да сме агресивни и да купим акции на American, които имат много сериозен потенциал както за краткосрочно, така и за дългосрочно инвестиране.

На трето място, можем да купим акции на Delta. Тя е по-сигурната компания, плаща по-голям дивидент, но пък за сметка на това разполага с по-ограничен потенциал за растеж.

В момента и двете компании се намират на сравнително добри места за покупка, като American се намира на 40% от върха си, а Delta на 16%.

Това, което не трябва да се забравя и да се има предвид, е че макар да има много фактори които сигнализират добри възможности за покупка, сектора на авиацията е силно зависим от редица фактори, в това число цената на петрола, която в момента е със силно неясно бъдеще. Много авиолинии в Европа продължават да бележат негативни тримесечия. Един срив на индексите, евентуална рецесия или криза също ще засегне изключително силно авиацията.

 

Валентин Лазаров

февруари 2019г.

 

Споделете:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Още новини

investing1

05 февруари 2020

Внушителният ръст на TESLA – нова звезда или балон

прочетете повече
investing1

14 октомври 2021

Как стремежът към чиста енергия оскъпява ресурсите и как можем да се възползваме от това?

прочетете повече
investing1

11 декември 2017

Какво ни казва DOW JONES, съпоставен с БВП на САЩ

прочетете повече

Икономически календар

Станете наш клиент и започнете да търгувате на капиталовите пазари
advertise

Търгувайте с нас!

ЗАПОЧНЕТЕ